Алгоритми роботи з батьками
АЛГОРИТМИ РОБОТИ З БАТЬКАМИ
Робота з батьківською громадськістю у І семестрі 2024/2025 н. р.
1. Формування списків учнів на пільгове харчування.
Серпень Класні керівники 1-11кл.
2.Створення банку даних «Працевлаштування випускників 9, 11-х класів».
Серпень Думітро О.Д., Романюк В.Ю., Олексюк П.Д., Колісник В.І.
3. Серпневий університет педагогічних знань: «Все про новий навчальний рік ( освітній процес в умовах воєнного стану; правила безпеки, партнерська взаємодія, тощо)» - групове та індивідуальне консультування за запитами батьків.
Адміністрація, класні керівники, психолог, соціальний педагог, медичний працівник
4. Загальношкільні батьківські збори « Шкільна родина. Кроки до успіху дитини».
Вересень Адміністрація закладу
5.Консультативний пункт психолого-педагогічної підтримки батьків дітей з особливими освітніми потребами. Робота за запитами батьків Постійно Фахівці пункту
6.Організація та діяльність шкільної служби «тет – а – тет» ( запобігання та протидія домашньому насильству). Психологічна служба За окремим порядком
7. Індивідуальні та колективні форми взаємодії педагогів з батьками.
Протягом семестру класні керівники
Робота з батьківською громадськістю у ІІ семестрі 2024/2025 н. р.
1.Коригування списків учнів на пільгове харчування.
Січень Класні керівники 1-11кл.
2.Віртуальна зустріч шкільних друзів (опора в організації та проведенні на батьків-випускників).
Лютий ЗВР, педагог-організатор, кл..кер.11кл.
3. Консультування батьків (тематичне, індивідуальне, класні батьківські збори). Батьківський ринг. Діяльність служби порозуміння.
Березень Психолог Соціальний педагог
4. «Ваша дитина – випускник навчального закладу . Все про ДПА,ЗНО, НМТ, порядок закінчення навчального року» - зустрічі адміністрації з батьками учнів 4-х, 9, 11-х класів.
Квітень Директор, заступники
5. День матері. День сім’ї. (відповідно до планів роботи)
Травень Класні керівники 1-11кл.
6.Загальношкільні батьківські збори. Підсумок року.
Травень Адміністрація
7. Звіт директора школи.
Червень Адміністрація
8. Класні батьківські збори (за окремим графіком).
Січень- травень Класні керівники 1- 11кл.
Алгоритми партнерства:
І. Основи взаємодії педагогів з батьками.
«Якомога менше викликів до школи батьків для моральних нотацій дітям, для лякання дітей батьківською «сильною рукою», для попередження про небезпеку, «якщо й далі так буде продовжуватись», - і якомога більше такого спілкування дітей з батьками, що приносить радість матерям і батькам. Усе, що в дитини в голові, душі, у зошиті, щоденнику, - усе це ми повинні розглядати з погляду взаємин дітей і батьків, і зовсім неприпустимо, щоб дитина приносила матері та батьку одні засмучення …» ( В. Сухомлинський)
ІІ. Основні етапи взаємодії з батьками учнів різних вікових категорій
1.Робота з батьками учнів початкової школи.
1.1.Робота з батьками учнів НУШ.
2. Робота з батьками учнів 5-х класів НУШ (адаптація переходу в основну школу).
3. Робота з батьками учнів основної школи (6-7 класи НУШ), 8-9 класи.
4. Робота з батьками учнів старших і випускних класів.
5. Основні функцій: інформаційна; виховно-розвивальна; формуюча;
охоронно-оздоровча; контролююча; побутова.
ІІІ. Завдання взаємодії:
формування активної педагогічної позиції батьків;
озброєння батьків педагогічними знаннями й уміннями;
активна участь батьків у вихованні дітей.
Співробітництво школи та родини на будь-якому етапі починається з вивчення умов і мікроклімату сімейного виховання, індивідуальних особливостей дітей і батьків.
ІV. Напрями взаємодії:
1. Підтримка фізичного здоров'я учнів.
2. Спілкування й формування особистісних орієнтацій учнів: інтерес до життя, інтерес до людини, інтерес до культури, що сприяють розумінню загальнолюдських цінностей.
3. Пізнавальна сфера життя учнів (робота з учителями-предметниками) з урахуванням індивідуальних особливостей учнів. Захист не учня, а людини в ньому. Підхід до кожної дитини «з оптимістичної позиції» (А. Макаренко).
4. Робота з родиною - вплив на виховний потенціал родини; об'єктом уваги є не сама родина, а сімейне виховання:
- вивчення сімейної атмосфери, що оточує учня, його стосунків із членами родини;
- психолого-педагогічна освіта батьків через систему батьківських зборів, консультацій, бесід;
- організація спільного проведення вільного часу дітей і батьків;
- захист інтересів і прав дитини в так званих «важких» родинах.
V. Функції батьківської освіти:
Реалізуються завдання співробітництва, партнерства (відомості про виховну концепцію школи, педагогічну позицію класного керівника, про методику виховання, про цілі й задачі особистісного розвитку школярів на даний період, про хід духовного розвитку дитини, про особливості шкільної діяльності учня, про взаємини у групі, про виявлені здібності й поточні успіхи тощо).
VІ. Правила взаємодії:
- Батьки та діти не повинні почувати себе об'єктами вивчення.
- Робота з батьками повинна бути цілеспрямованою, планомірною й систематичною.
- Методи цієї роботи повинні бути взаємозалежні з методами виховання дітей.
- Психолого-педагогічні методи повинні бути різноманітні, застосовуватись у комплексі.
VІІ. При вивченні родини школяра педагог насамперед звертає увагу на такі дані:
- Загальні відомості про батьків, інших членів родини, житлові умови, матеріальну забезпеченість
- Інтерес до справ школи.
- Загальні відомості про дітей (вік, інтереси, рівень вихованості).
- Виховні можливості родини (рівень педагогічної культури батьків).
VІІІ. ЗМІСТ, ФОРМИ ТА МЕТОДИ РОБОТИ З БАТЬКАМИ
Зміст роботи школи з батьками:
підвищення психолого-педагогічних знань батьків, їх педагогічної культури , зміцнення взаємодії школи та родини (лекції, семінари, індивідуальні консультації, практикуми);
залучення батьків у навчально-виховний процес (батьківські збори, спільні творчі справи, допомога у зміцненні матеріально-технічної бази);
участь батьків в управлінні школою (рада школи, батьківські комітети).
Методи роботи: спостереження, бесіда, тестування, анкетування,
психолого-педагогічна освіта.
Форми психолого-педагогічної освіти:
Університет педагогічних знань (така форма допомагає озброїти батьків основами педагогічної культури, познайомити з актуальними питаннями виховання дітей).
Лекція (форма, що докладно розкриває сутність тієї чи іншої проблеми виховання. Головне в лекції - аналіз явищ, ситуацій).
Конференція (передбачає розширення, поглиблення й закріплення знань про виховання дітей).
Практикум (форма вироблення в батьків педагогічних умінь з виховання дітей, ефективного розширення виникаючих педагогічних ситуацій, тренування педагогічного мислення батьків).
Індивідуальні тематичні консультації (обмін інформацією, що дає реальне уявлення про шкільні справи та поведінку дитини, її проблеми).
Індивідуальні консультації - одна з найважливіших форм взаємодії класного керівника з родиною. Учитель повинен дати батькам можливість розповісти йому все те, із чим вони хотіли би познайомити вчителя в неофіційній обстановці, та з'ясувати важливі відомості для своєї професійної роботи з дитиною:
- особливості здоров'я дитини;
- її захоплення, інтереси;
- переваги у спілкуванні в родині;
- поведінкові реакції;
- особливості характеру;
- мотивації навчання;
- моральні цінності родини.
Відвідування родини (індивідуальна робота педагога з батьками, знайомство з умовами життя).
Батьківські збори:
Загальношкільні батьківські збори - проводяться два рази на рік.
Класні батьківські збори - проводяться чотири-п'ять разів на рік. Мета - обговорення завдань навчально-виховної роботи класу, планування виховної роботи, визначення шляхів тісного співробітництва родини та школи, розгляд актуальних педагогічних проблем.
Батьківські збори повинні навчати батьків, а не констатувати помилки та невдачі дітей.
Тема зборів повинна враховувати вікові особливості дітей.
Збори повинні мати як теоретичний, так і практичний характер - аналіз ситуацій, тренінги, дискусії тощо.
Збори не повинні займатись обговоренням та осудом особистості.
Батьківський тренінг - це активна форма роботи з батьками, які хочуть змінити своє ставлення до поведінки та взаємодії з власною дитиною, зробити його більш відкритим і довірчим
Батьківські ринги - одна з дискусійних форм спілкування батьків і формування батьківського колективу. Батьківський ринг готується у вигляді відповідей на запитання з педагогічних проблем. Запитання вибирають самі батьки. На одне запитання відповідають дві родини. У них можуть бути різні позиції, різні думки. Інша частина аудиторії в полеміку не вступає, а лише підтримує думку родин оплесками. Експериментаторами в батьківських рингах виступають учні класу, визначаючи, яка родина у відповідях на запитання була найбільш близька до їх правильного трактування.
Навчання батьків:
Навчання батька як вихователя.
Навчання батька як учителя своєї дитини.
Навчання батька як союзника, партнера, співуправлінця.
Практична робота педагогів з батьками дітей в нашій школі реалізується через колективні та індивідуальні форми взаємодії:
- Психолого-педагогічна освіта;
- Батьківсько-педагогічний аналіз (вивчення сім'ї з метою виявлення її можливостей з виховання своїх дітей, аналіз проміжних і кінцевих результатів їхньої спільної діяльності);
- Батьківська співучасть у роботі педагога (формування активної педагогічної позиції батьків);
- Батьківська співтворчість..
ІХ. Основні орієнтири співпраці сім'ї та школи :
1. Єдність вимог до учнів.
2. Узгодженість дій (закони, що захищають сім'ю і дитини, знання обома сторонами психологічних особливостей дитини).
3. Взаємо доповнення впливів (авторитет батьків, особистість учителя, єдине трактування впливу вулиці, засобів масової інформації).
4. Подолання недоліків у формуванні особистості (робота з дітьми, які перебувають в особливо важких умовах, психологічна корекція).
5. Спільна робота по закріпленню та розвитку успіхів дитини.
6. Підвищення педагогічної культури батьків.
7. Різні форми співпраці з батьками.